De 6 drijfveren van medewerkers
Waarom werken mensen voor jou?
Dat is een belangrijke vraag, waar niet elke manager direct antwoord op heeft. Die is vaak zo druk bezig met de waan van de dag en staat daar nauwelijks bij stil. En ziet het belang van antwoorden op deze vraag onvoldoende in.
Maar het is wel van groot belang te weten waarom mensen voor jou (willen) werken. Alleen dan ben je als manager in staat om je medewerkers te inspireren en te motiveren. En daarmee het maximale uit ze te halen, zowel individueel als collectief. Weten wat mensen beweegt zich maximaal te geven in het werk biedt goede mogelijkheden op uitzonderlijke resultaten.
Wie werken mensen voor?
De waarheid is echter dat mensen niet voor jou werken, maar primair voor zichzelf! Net als jij, heeft iedereen eigen behoeften. We zijn gelukkig als we mogelijkheden krijgen die daadwerkelijk te vervullen. En het is dan mooi meegenomen als we ook een mooie bijdrage leveren aan het bedrijf.
Managers dienen die behoeften te weten om win-win situaties te creëren. Om zowel persoonlijke (werk) behoeften te vervullen als bedrijfsdoelen te realiseren. Koppeling biedt de grootste kans op prettiger, effectiever en efficiënter samenwerken. Het zou zomaar kunnen dat je als manager het gelukkigst bent met gelukkige medewerkers.
Waar werken mensen voor?
We werken vooral om onze eigen behoeften in te vullen. In onze levensonderhoud voorzien, spannende dingen doen, prestaties leveren, doelen bereiken, ontwikkelen, met anderen bezig zijn en ergens bij horen. Hierbij de 6 drijfveren van medewerkers:
1. Waardering.
Worden je medewerkers wel voldoende gewaardeerd op het werk? De voor hand liggende manier is om mensen te belonen / betalen. Echter, geld is belangrijk maar zeker niet genoeg. Het gaat om waardering die soms al voldoende zit een simpele, welgemeende “dank je wel” of “goed gedaan!”
2. Zinvolheid.
Werken je medewerkers aan een doel waarin ze geloven? We willen onderdeel zijn van iets groots. We zijn meer betrokken als we geloven in de zinvolheid van wat we doen. Een bijdrage leveren aan een hoger doel. Het is van belang om dat hoger doel bij alle medewerkers te laten landen.
3. Succes.
Zien je medewerkers de vruchten van hun arbeid? We houden allemaal van het gevoel iets te bereiken of productief te zijn. Succesvolle prestaties vergroten ons zelfvertrouwen en eigenwaarde. Zorg dus dat succes met iedereen gevierd worden, zowel persoonlijk als collectief succes.
4. Ontwikkeling.
Hebben je medewerkers kansen om iets nieuws te leren? In toenemende mate moet werk ons ook kansen bieden op ontwikkeling? Mensen leren en ontwikkelen graag nieuwe vaardigheden. Het is daarom steeds belangrijker om ervoor te zorgen dat dit ook gebeurt in het werk.
5. Autonomie.
Kunnen je medewerkers zelfstandig werken, met controle over hun werk? Men heeft vaak het gevoel overgeleverd zijn aan de genade van andermans besluiten. Ontdek de verborgen schatten van autonomie: het brengt creativiteit en onverwachte mogelijkheden in het oplossen van problemen.
6. Relaties.
Voelen je medewerkers zich verbonden op het werk? We werken graag samen met mensen waar we goed mee vooruit kunnen. In een goede sfeer van onderling vertrouwen. Met mogelijkheden voor goede, vriendschappelijke relaties. Essentieel in samenwerken is dat er een constructieve sfeer is.
Waar moet de manager aan werken?
Het is aan jou als manager om teams te creëren waarin mensen gelukkig zijn. Waarin mensen met plezier werken. Waarin mensen succesrijker samenwerken omdat de 6 drijfveren van medewerkers goed ingevuld zijn. Zowel individueel als collectief.
Dat is in de praktijk een stevig uitdaging. Zeker in teams, waar je dat moet realiseren voor zowel de individuen afzonderlijk als het collectief. Dat vergt veel van je. Maar aandacht voor waardering, zinvolheid, succes, ontwikkeling, autonomie en relaties levert ontzettend veel op.
Een eerste stap is om te kijken hoe je team scoort op de 6 drijfveren van medewerkers. Daarin ontdek je waar je als manager aan moet werken. Een tweede stap is om voor jezelf te kijken hoe je scoort. Dan ontdek je waar je het als manager leuker voor jezelf kan maken. Beide zijn nodig voor een win-win.
[contentblock id=1]
Comments
Beste Reynold,
Ziet er goed uit allemaal en inderdaad het moet een win-win situatie zijn voor iedereen zijn wij ook helemaal met je eens!
Met vriendelijke groet,
Kai en Bernard
24People.nl
Middelburg