Storytelling – Ontdek de aansprekende storyteller in je
Storytelling tips om je mensen te leiden
Een mooie ochtend. Paul de Blot, hoogleraar Business Spiritualiteit op Nyenrode, reed mee naar een congres over creativiteit. Een keer eerder hadden we kort kennis gemaakt. Nu hadden we meer dan een uur samen (met dank aan de files). Ondanks het vroege uur werd het een bijzondere gedachtenwisseling.
“Jij bent storyteller!” Ik was verrast door de woorden van Paul. Toen wist ik nog niet wat storytelling was. Dus wist ik ook niet wat bij bedoelde. Maar het voelde op de één of andere manier wel goed. In zijn toelichting herkende ik wel veel. Intuitief deed ik dat inderdaad al. Dat was mijn startpunt om meer met storytelling te doen.
Doe je ook aan storytelling?
Veel mensen doen van nature aan storytelling. Verhalen vertellen aan de (klein-) kinderen thuis, aan de partner voor de open haard en aan de vrienden in de kroeg. Jammer genoeg nog weinig in bedrijven. Terwijl anderen de potentiele storyteller in zichzelf nog niet ontdekt hebben. Jammer, want levert zoveel moois op.
Ook in bedrijven hebben mensen behoefte aan betekenisvolle verhalen. En als leider heb je daar een belangrijke rol in. Met verhalen kan je mensen inspireren om in beweging te komen en (samen) het beste uit zichzelf te halen. Daarmee vergroot je het vertrouwen van mensen. In jou als leider en in elkaar.
Vertel aansprekende verhalen over de belangrijkste waarden, ter ondersteuning van herkenbaar voorbeeldgedrag. Vertel een uitdagende, inspirerende en verbindende toekomstverhaal. En vertel aannemelijke verhalen over de waarde van een duidelijke, eenduidige en gedeelde “basis” voor iedereen.
Bedenk dat verrassende verhalen verbinden. Een herkenbaar, menselijk en “waarachtig” verhaal biedt luisteraars mogelijkheden tot verbinding. Een verrassend verhaal biedt ze andere perspectieven en verdieping. Kies verhalen met een onverwachte twist en daardoor een andere uitkomst.
Maar belangrijke dan dat is een authentiek en doorleefd verhaal. Die brengt de verteller in je naar boven. Je zit, letterlijk en figuurlijk, in je verhaal. Met gevoel en emotie. En door je eigen beleving laat je iets van jezelf zien. En de luisteraars herkennen je authentiek verhaal.
Waar vind je het authentiek en doorleefd verhaal?
Je eigen leven is onschatbare bron van authentieke en doorleefde verhalen. Het biedt je veel verhalen uit eigen ervaring of je eigen beleving van een ander verhaal. Verhalen van je successen en tegenslagen. Verhalen van je grote leerervaringen en bijzondere ervaringen.
De verhalen liggen handbereik, want deze bron is relatief eenvoudig te ontsluiten. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is daar de tijd voor te nemen. Het loont absoluut de moeite om stil te staan bij het verhaal van je leven. Je zult verrast zijn wat het je allemaal oplevert. Weten hoe? Neem dan contact met ons.
Een paar tips om je op weg te helpen
Hierbij wat tips en voorbeelden van authentieke en doorleefde verhalen die je in je presentaties zou kunnen verwerken. Deze maken je boodschappen krachtiger.
1. Persoonlijke waarde-verhalen
Deze illustreren wat voor jou waardevol (van waarde, een waarde) is. Ze zeggen meer over je en wat je belangrijk vindt dan de facts and figures van je leven. Bepaal je belangrijkste waarden en achterhaal het verhaal daarachter door de vraag: waaruit blijkt dat in je leven? Bijvoorbeeld hoe belangrijk is de waarde “respect” voor je en wat is je eigen verhaal waaruit dat blijkt. Dat spreekt meer aan dan: “respect belangrijk in onze onderneming.”’
2. Persoonlijke crisis-verhalen
Deze vertellen veel over hoe je iets doet. Bedenk: “”the way you do anything is the way you do everything.” Vertel je eigen verhaal van een keerpunt in je leven. Met onzekerheden, twijfel, angst, twist en (andere) uitkomst. En je lering achteraf. Bijvoorbeeld wat was je persoonlijke dieptepunt in je carriere, hoe ben je daarmee omgegaan en wat heb je daarvan geleerd.
3. Bekende betekenisvolle verhalen
Deze verhalen, zoals sprookjes, fabels, parabels en legendes, bieden mogelijkheden om jezelf te laten zien. Dat doe je door vooral te vertellen waarom dat verhaal betekenisvol is voor je. En waarom je het van belang vindt het nu te vertellen. Bijvoorbeeld wat is het beste boek dat je ooit gelezen hebt, maar vooral waarom heeft dat zoveel indruk op je gemaakt. En dat is betekenis daarvan nu.
4. Aansprekende visie-verhalen
Deze bieden je de kans mensen te laten zien waar je in gelooft en waar je naar toe gaat. Maak een aannemelijk (gerealiseerd) beeld van de toekomst. En zet jezelf in dat beeld. “Beleef” het alsof het er al is en vertel het geloofwaardig. Bijvoorbeeld vertel, terugkijkend vanuit de toekomst, wat je over 2 jaren hebt bereikt, hoe dat dan voelt, hoe je daar gekomen bent, welke krachten je hebt gebruikt en welke hordes je hebt hebt genomen. En vertel dan ook wat je vanaf dat moment doet of gaat doen.
Durf je het aan?
Deze verhalen zijn in staat om een presentatie krachtig te ondersteunen. Omdat mensen zich makkelijk verbinden aan een menselijk, waarachtig verhaal. Het vergt wel moed om jezelf bloot te geven. Maar die kwetsbaarheid levert je, je team en je onderneming veel op! Probeer het eens.
Vond je dit artikel “Storytelling – Ontdek de aansprekende storyteller in je” nuttig? Deel het dan!
[contentblock id=1]
Comments
Het interview op BNR Nieuwsradio vonden we heel mooi!
Ik (Alida) heb het stuk over de storyteller aan Jan voorgelezen en geluisterd naar je radio gesprek.
Goed hoor. Misschien krijgt het wel een vervolg.
Lieve groet,
Alída en Jan