Hakken in het zand!
Vakantie!
We zetten de komende weken massaal de hakken in het zand! Op het strand, aan de zee, in de wind, onder de zon. Op de camping, in een vreemd land, veelal ver van huis. In een andere omgeving, met een afwijkende dagritme, met ongebruikelijke activiteiten, toegevend aan ongewone interesses.
Op vakantiezijn is een grotere verandering die ook stress met zich meebrengt. Niet verwonderlijk, omdat de daginvulling er heel anders uitziet dan een normale werkdag thuis. Misschien ook omdat vakantie meer leven dan over-leven is.
Weerstand?
Toch zetten we niet massaal de hakken in het zand voor deze verandering. Volgens mij vooral omdat de vakantie een eigen keuze is. Met een duidelijk beeld van de waarde. Met een grote mate van eigen invloed. En met een groot vertrouwen in het verloop van de vakantie.
De waarde van vakantie is groot; het wordt geassocieerd met leven en plezier. Als afwisseling op, voor velen zelfs ontsnapping aan, de dagelijkse realiteit. Ontsnapping aan de sleur, stress en slecht weer van een geregeld leven in Nederland. Nieuwe ervaringen, zoals andere activiteiten, mensen, omgevingen en culturen, doorbreken de sleur. Ontspanning, vaak door meer inspanning, reduceert de stress. In ieder geval tijdelijk. En zon, zee, zand in een ander klimaat doen ons het slechte weer (even) vergeten.
Onze invloed op de vakantie is zeer groot. We bepalen zelf of we uberhaupt op reis gaan. Maar ook wat de bestemming is. En hoe we gaan reizen. Ook hebben we grote invloed op de keuze van onze reisgenoten en begeleiders. En kunnen we tijdens reis nog zelf bepalen wat we precies doen.
Tenslotte is ons vertrouwen in het verloop van de reis groot. Door jarenlange “training” hebben we ons de reisvaardigheid goed eigen gemaakt. We gaan goed om met de vakantiestress. Daarnaast beseffen we dat dit slechts een tijdelijk activiteit is. En dat er daarna altijd weer het vertrouwde en veilige thuis is. Home sweet home.
Van nature tegen verandering?
Mensen zijn dus niet van nature tegen verandering. Verandering brengt wel spanning met zich mee. De regelmaat wordt doorbroken en het ongebaande pad betreden. Naast de comfort zone gaat er ook een “andere wereld” open.
Mensen zijn goed in staat een verandering te realiseren als het een eigen keuze is. Van vakanties leren we dat daarvoor nodig is:
• Een duidelijk beeld van de waarde
• Een grote mate van eigen invloed
• Een groot vertrouwen
Verandering in bedrijf?
En hier gaat het dus bij verandering in bedrijven vaak mis. Veranderingen komen vooral voort uit pijn en noodzaak: “Er zijn problemen. Er moet iets gebeuren.” En worden over de mensen uitgestort. Anderen (management en adviseurs) bepalen wat en hoe er veranderd wordt. Ze nemen de tijd om een duidelijk beeld te vormen, hun invloed aan te wenden en hun vertrouwen te laten groeien.
Medewerkers hebben die tijd (en informatie) ook nodig om te kiezen voor de verandering (of niet). Om te bepalen wat er voor hen in zit qua waarde, invloed en vetrouwen. Maar meer dan dat, om geinspireerd te worden mee te gaan op een spannende en leuke ontdekkingsreis.
Anders gaan ze mondeling, maar niet daad-werkelijk mee met de verandering. Omdat geloof en commitment ontbreken. Dat is niet vreemd. Want zeg eens eerlijk zou je zelf kiezen voor een wazige reis, met ongewisse bestemming, met gevaarlijke route, met onzekere stopplaatsen en met lastige reisgenoten? Zou je daarvoor huis en haard verlaten en de schepen achter je verbranden?
Verandermanagement als reisbureau!
Een verandering kan de medewerker worden aangeboden als een spannende en avontuurlijke ontdekkingsreis. Met een duidelijke meerwaarde. Met mogelijkheden om de reis zelf mede te bepalen. En met tijd en ruimte om het te vertrouwen in het verloop van de reis te laten groeien.
Maak de waarde van de reis duidelijk. Geef aan wat de reis de medewerker brengt: uit het slechte weer naar het plekje onder de zon. Ook als het een ontdekkingsreis is met nog onduidelijke eindbestemming. Maak dan duidelijk wat de richting is en wat de mogelijke eindbestemming de reiziger oplevert.
Bied een spannende en leuke reis aan. Spreek de ontdekkingsreiziger in de medeweker aan. Nodig die uit om op avontuur te gaan. Om met elkaar iets moois te ontdekken en te creeren. Bied het als welkome afwisseling op de dagelijkse routine aan. Een mogelijkheid om te onsnappen aan de sleur, stress en slecht weer. Met mooie momenten, maar ook spannende, momenten.
Geef ruimte voor eigen invulling van de reis. Help als reisbureau de medewerker daarmee. Met informatie, mogelijkheden en keuze uit de reisbrochure van de organisatie. Nodig uit om eigen talenten te gebruiken en als actieve deelnemer de reis mede vorm te geven. En bied alternatieven aan als de medewerker niet op reis wil of kan. Een andere reisbrochure misschien?
Werk samen aan vertrouwen in de reis. Help de medewerker de reisvaardigheid te ontwikkelen. En om te gaan met reisstress. Geef ondersteuning in tijden van onzekerheid. Bied rustpunten aan tussen de etappes. Vier de bereikte mijlpaal samen en kijk vooruit naar de volgende etappe. Creeer een vertrouwde en veilige thuis in de rustpunten. Even genieten en uitrusten in de hangmat!
Bied je medewerkers waardevolle, plezierige, spannende en avontuurlijke reizen aan! Met grote ruimte voor eigen inbreng in de reis. En met ondersteuning in reisvaardigheid en omgaan met reisstress. De grootste kans op een effectieve, succesrijke en zinvolle verandering. Voor iedereen!
Vond je dit artikel “Hakken in het zand! ” nuttig? Deel het dan!
[contentblock id=1]
Comments
Prachtige blog met een waarheid als een koe !
Erg leerzaam … of beter een (oude) eye-opener ….
Dank je !