De Wagenmenner Leaderschip Academy De Wagenmenner Leaderschip Academy
  • leiderschap
    • Jezelf Leiden
    • Samen Leiden
    • Team Leiden
  • Trainingen
    • Situationeel Leiderschap
    • Persoonlijk leiderschap
    • Coachend leidinggeven
  • Blog
  • Boeken & Publicaties
  • Ons verhaal
    • Onze missie
    • Wie is Reynold
    • CV Reynold
    • Metafoor De Wagenmenner
    • Onze klanten
    • Ons team
  • leiderschap
    • Jezelf Leiden
    • Samen Leiden
    • Team Leiden
  • Trainingen
    • Situationeel Leiderschap
    • Persoonlijk leiderschap
    • Coachend leidinggeven
  • Blog
  • Boeken & Publicaties
  • Ons verhaal
    • Onze missie
    • Wie is Reynold
    • CV Reynold
    • Metafoor De Wagenmenner
    • Onze klanten
    • Ons team
  • Home
  • Leiderschap
  • Heeft je team al een common enemy?

Leiderschap

03 Dec

Heeft je team al een common enemy?

  • By reynold
  • 0 comment

Of vooral een common purpose?

In Nederland zijn er veel meningsverschillen en is er levendig debat. Maar als het Nederlands voetbal elftal speelt, dan scharen we ons als één (twaalfde) man achter ons elftal. Is de tegenstander Duitsland dan komen ook in het elftal zelf ongekende krachten los en is het team in staat uitzonderlijke prestaties te leveren.

Vergelijkbare situaties kennen we de Verenigde Staten van Amerika. De verschillen tussen de Democraten en Republieken zijn groot en het debat ongekend fel. Maar er was een grote patriottistische eensgezindheid na 9-11 en de daarop volgende strijd tegen terrorisme. Ook in de sport scharen de Amerikanen zich maar al te graag achter “Team America.”

Common Enemy

Uit historie en uit onderzoek blijkt dat de “Common Enemy” de belangrijkste factor is voor verbinding. Het brengt ons bij elkaar. Het laat ons samenwerken. Het maakt ongekende krachten los. Het zorgt voor een gezamenlijk teaminspanning om de bedreiging af te wenden. Zonder discussie gaan we direct over tot gerichte actie om de gemeenschappelijke vijand het hoofd te bieden. Het filmpje illustreert dit.

Het is de primaire beweegredenen voor verbinding. Het is een pijnprikkel (pain) en doet een beroep op onze overlevingsdrang, een oerinstinct. Direct en op korte termijn komt daarbij veel energie en kracht vrij. Individueel, maar vooral ook collectief.

Common Purpose

Er is een tweede belangrijke factor voor verbinding: de “Common Purpose!” Een prikkel, niet van buitenaf, maar van binnenuit. Een intrinsieke motivatie en drive van het team om gezamenlijk iets bijzonders, moois, waardevol of zinvol te creëren. Gebaseerd op de behoefte van mensen om erbij te horen en wezenlijke en waardevolle bijdrage te leveren. Zie common purpose aan het werk in het volgende inspirerende filmpje.

De common purpose is sterk, maar moet het helaas afleggen tegen de common enemy. Die kan ineens roet in het eten gooien. Maar de common purpose biedt wel veel meer basis voor een lange termijn verbinding. Het is plezierprikkel (gain, pleasure), gebaseerd op streven naar zinvolheid en voldoening. Het is vaak een duurzamer basis voor uitzonderlijke prestaties en innovaties.

De common enemy factor kan het Nederlands elftal helpen de wedstrijd vandaag te winnen. Door focus op de directe tegenstander. Maar het is de common purpose (Wereldkampioen worden), die het elftal motiveert op de lange termijn te blijven presteren – keer op keer. Een punt op de horizon waar ze naar toe werken. De beloning op de lange termijn.

Teams in organisaties

Hoe zit dit nu in organisaties? De mate van verbinding in teams is helaas relatief laag. Dat is niet vreemd, want veel teams missen een common enemy. Er is geen directe bedreiging van een “vijand” van buiten, waar het teams zich tegen moet verdedigen. Bij een sales team in een concurrerende markt hebben we daar nog beeld bij. Maar bij een R&D afdeling of een stafafdeling is een common enemy vaak ver te zoeken. En dus ook de prikkel om gezamenlijk kracht te ontwikkeling tegen de vijand.

Dan is er wel minstens verbinding door een common purpose, zou je denken. Helaas blijkt dat vaak ook niet het geval te zijn. Teams hebben vaak wel een doel, maar meestal gaat daar niet een sterke verbindende kracht van uit. Bij gebrek aan ook deze prikkel blijven aansprekende teamprestaties achter.

In een Pharma bedrijf zijn projectteams voor het ontwikkelen van nieuwe medicijnen van essentieel belang. De teams geven aan geen common enemy te hebben. Ze hebben wel een doel, namelijk een nieuwe medicijn binnen gangbare tijd goedgekeurd te krijgen. Maar prikkels vanuit een uitdagende common purpose, in termen van snellere ontwikkeling, lagere kosten, betere producten, etc. zijn zwak. En daardoor de drive tot uitzonderlijke teamresultaten.

Creëer een sense of urgency

Hoe vergroot je als team manager verbinding? Creëer een sense of urgency door het team dagelijks de common enemy en common purpose te laten voelen. Hierbij een aantal tips daarvoor:

1. Zoek naar een common enemy in personen
Personen, die het team uitdagen. Bijvoorbeeld een senior manager of directielid die het team “tergt.” Soms is het de (project) manager zelf die bewust die rol op zich neemt. Van belang is daarbij wel om de samenwerking constructief te houden.

2. Zoek naar een common enemy in aspecten
Aspecten, de lastig te overwinnen zijn. Bijvoorbeeld technologische barrières, tijdslimieten, budgetbeperkingen of invloeden vanuit de omgeving.

3. Maak de common purpose concreet.
Maak deze SMART (Specifiek, Meetbaar, Ambitieus, Realistisch en Tijdsgebonden). Beschrijf het zo concreet mogelijk en neem daarbij ook emotionele aspecten mee: wat voelen we als we dit resultaat halen? It helps your team to work with the end in mind!

4. Zorg dat beide elke dag voelbaar zijn
Herinner mensen elke dag waarom we ook alweer doen wat we doen. Met verwijzing naar de common purpose op lange termijn en de common enemy op korte termijn.

“Wil je beschikken over meer mogelijkheden om je mensen mee te krijgen?” Ontdek ze in De MasterMind voor team managers.

Tags:BedreigingCommon EnemyCommon PurposeDriveGainHigh performance teamMotivatieMotiverenPainPharmaPijnprikkelPleusurePlezierprikkelTeam managerTeamresultaatVerbindingVijandVoldoeningZinvolheid
  • Share:
reynold

Leave A Reply Reactie annuleren

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Contact opnemen

Waar komt de gedachte vandaan dat je alles zelf moet kunnen? Ik heb veel gehad aan die simpele coaching vraag van Reynold. Het is me een eer om dat verhaal met je te delen. Vraag het me maar.

Gabby van Meer,
Compris, Asset management professional

Reynold laat door zijn warme energie, kracht en persoonlijkheid een groep mensen tot een verbonden team komen. Ik kwam sneller dan gedacht tot mooi, menselijk contact. Je voelt dat je zo met een team kan doorbreken naar een hoger level van functioneren. Van harte aanbevolen!

Robert Hulsman,
Directeur Conex

Reynold laat door zijn warme energie, kracht en persoonlijkheid een groep mensen tot een verbonden team komen. Ik kwam sneller dan gedacht tot mooi, menselijk contact. Je voelt dat je zo met een team kan doorbreken naar een hoger level van functioneren. Van harte aanbevolen!

Peter Nijpjes,
Visual Strategy, Soest

Ik heb genoten van de reis met De Wagenmenner en heb mijn koers bevestigd. Ik ben dankbaar voor de inzichten m.b.t. de constante dialoog tussen verstand en hart. Ik ga meer ruimte geven aan mijn Zelf, wat het ook moge zijn wat mij ingegeven wordt. Ik ben nu in staat mijn eigen wagenmenner te zijn.

Petrouchka den Dunnen,
Clusterleider RWS

Boeiende, leerzame, mooie en uiterst persoonlijke gesprekken met De Wagenmenner. Ik ben nu veel bewuster van mijn (inter-)acties en de effecten daarvan. Met groter vertrouwen in het volgen van mijn intuïtie. Ik ben in staat de volledige verantwoordelijkheid te nemen voor mijn keuzen, inclusief de consequenties daarvan.”

Mark Paardekooper,
Manager

Het MT heeft een doorbraak gemaakt naar meer leidend, creatief en klantgericht gedrag. Gevolg is een direct zichtbare hogere toegevoegde waarde in de onderneming. Onze samenwerking is aanzienlijk verbeterd door groter inzicht in onderlinge interactie en de rol van kwetsbaarheid, respect en openheid.

Martijn Groenewegen,
Lid MT IS Stater

We zijn als team stevig gegroeid in leiderschap. Als “egeltjes met elkaar om gaan” is omgebogen in constructiever gedrag. Daardoor nemen we meer eigen verantwoordelijkheid, realiseren effectiever onze doelstellingen, maken beter gebruik van elkaars kracht en houden elkaar scherper op bijdrage en ontwikkeling.

Gabby van Meer,
Manager ProRail

Get in touch

0299-472965

info@dewagenmenner.nl

Amazonelaan 28
1448 TN, Purmerend

Useful Links

  • Leiderschap
  • Blog
  • Boeken & Publicaties
  • Contactformulier

Social Links

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Get in Contact

Stuur ons uw vragen. We antwoorden zo spoedig mogelijk!

CONTACT

Copyright 2020 Coaching WordPress Theme

Bedankt voor het downloaden

Klik hier om je gratis e-book pdf te ontvangen.

Je bent bijna zover!

Start je doorbraak!
Laat je voornaam en e-mail achter en download de gratis e-book.