Succes door vernieuwing van binnenuit
De mens is van nature behoudend. We zijn risicomijdend en voorzichtig. We houden niet zo van verandering. Het brengt onzekerheid met zich mee. Verandering kan, maar alleen als het moet. En vooral niet te wild a.u.b.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg! Hoewel minder dan anderen blijven ook ondernemende mensen veelal doen wat ze (altijd al) deden. Als je dus tevreden bent met je huidige resultaten: niets doen, houden zo. Ben je echter niet tevreden, dan zal je toch wat anders moeten doen. Om daarmee een ander resultaat te bereiken. En moet je er dan toch aan geloven: vernieuwen!
Vernieuwing is onderscheidend
Succesvolle mensen hebben het vermogen zich altijd te onderscheiden. Ze doen andere, nieuwe dingen door continu creatief en vernieuwend te zijn in hun denken. Doen wordt gevoed door denken. Als je denkt wat je dacht, doe je wat deed. Out-of-the-box of anders denken leidt tot anders doen.
Het probleem is echter dat we vaak helemaal niet weten hoe we denken. Waar onze gedachten en conclusies op gebaseerd zijn. We zijn ons niet bewust van de herkomst van onze gedachten.
Onbewust denken
Onze COPs (Conditioneringen, Overtuigingen, Patronen) bepalen voor meer dan 90% ons denken. Zonder dat we ons daar bewust van zijn bepalen ze grotendeels wat en hoe we denken. En wat we daardoor doen. En het lastige is dat we veel van onze COPs niet eens weten.
Soms is dat maar goed ook. Het is handig dat sommige dingen “automatisch” gebeuren. Ik zou me niet volledig bewust wil zijn van alle gedachten en handelingen bij het oversteken bijvoorbeeld. Of andere routinematige handelingen, zoals ademen.
Maar, onze COPs sluiten nieuwe en creatieve mogelijkheden vaak uit. Simpelweg omdat we automatische denken. Bijvoorbeeld in het nemen van het vliegtuig om naar Amerika te gaan, terwijl de boot ook een optie is. Of het automatisme waarmee automobilisten alleen denken aan de auto als reismogelijkheid, ondanks de hoge kosten, files, etc.
Hardrock of klassiek?
Iets simpels als de muziek, waarmee je bent opgegroeid, kan een stevig effect hebben op je creativiteit. Koeien die opgroeien met klassieke muziek schijnen 40% creatiever te zijn in het vinden van overlevingsmogelijkheden dan koeien met hardrock in de stal. De vergelijking gaat voor de mens natuurlijk niet (helemaal) op. Hoewel, koeien zijn net als mensen intelligente kuddedieren.
De aard van COPs
COPs doen subtiel en vrijwel onzichtbaar hun werk, zelfs bij iets creatiefs als tekenen bijvoorbeeld. Als je mensen een kip laat tekenen dan valt direct op dat de tekeningen (een paar uitzonderingen daar gelaten) heel erg veel op elkaar lijken. We tekenen de kip volledig van opzij (profiel) en van links naar rechts (kop links, staart rechts).
De tekeningen van een kat levert meer variatie op. Het lijf wordt getekend van staand van opzij, staand van voren, liggend, enz. Maar de tekeningen lijken wel degelijk op elkaar in de zin dat de kop van kat altijd van voren wordt getekend. Zelfs als de kat van opzij getekend is.
Het positieve aan COPs is dat we aansluiten bij anderen. Ons gedrag en onze uitingen (tekeningen) zijn daarmee herkenbaar voor anderen. We kunnen daardoor effectief communiceren.
Maar COPs helpen ons niet onderscheidend en vernieuwend zijn. Want we doen dan wat anderen ook (zouden) doen. Het levert je slechts een beperkte toegevoegde waarde op. Zelfs als je uitgedaagd wordt om vernieuwend te zijn.
Als je vraagt, met bovenstaand inzicht over tekenen, om een “nieuwe” kip te tekenen dan krijg je toch veel gelijkenissen: een kip van boven of van onderen getekend. Of een ei. Of een kleine variatie, maar de link met de kip is nog steeds zichtbaar.
Deze eerste associatie is niet vernieuwend. Het is niet uniek, omdat veel mensen met dezelfde “vernieuwing” komen. Onze COPs spelen dus nog steeds een belangrijke rol. Voor vernieuwing is het van belang aan ze voorbij te gaan.
Oorsprong en oorspronkelijkheid
Onze COPs (conditionering, overtuigingen en patronen) maken we ons eigen tijdens ons leven, met een grote “nurture” invloed van de omgeving. Door wat anderen zeggen of doen. En wat je daarvan kopieert of juist afwijst. Door de uitdagende situaties die je meemaakt en de keuzen die je doet. In dat opzicht vertegenwoordigen je COPs waar je vandaan komt. Wat je oorsprong is.
Verrassend is dat juist de mensen die aan hun COPs voorbij gaan als oorspronkelijk, authentiek en creatief gezien worden. Mensen, die buiten de gebaande paden en uit hun comfortzone treden. Er is daarvoor veel durf en lef nodig. Maar is een essentieel voor vernieuwing!
Doe maar gewoon …
Een belangrijke Nederlandse overtuiging (onbewust) is “doe maar gewoon, dan doe je toch al gek genoeg.” Onbewust houden veel mensen zichzelf daardoor in en/of klein. Maar veel erger, we houden daardoor ook anderen klein. Mensen in onze teams, in ons gezin en in de maatschappij.
We ontnemen mensen daarmee een grote bron van vernieuwing, ontwikkeling en ontdekking. Inclusief daarmee gepaard gaande creativiteit, plezier en waardering. Ik pleit dus voor: “doe maar gek, dan doe je toch al gewoon genoeg.” Daarmee maak je het verschil!