Hoe als leider betekenisvol te zijn?

Breng over wat moeilijk in woorden te vatten is

Breng over wat moeilijk in woorden te vatten is Ontwikkeling gaat gepaard met onzekerheden voor je onderneming, je medewerkers en jezelf. Ze worden meestal op “beproefde” wijze het hoofd geboden. Maar als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. De uitdaging van leiderschap is om juist nu te zoeken naar nieuwe wegen om de realisatiekracht in mensen te ontsluiten. Om andere dingen te doen of dingen anders te doen dien je mensen aan te spreken op hand, hoofd en hart. Maar hoe raak je ze? <!--more--/>Hoe breng je intenties en betekenis over? Hoe breng je onder woorden wat moeilijk onder woorden te brengen is? Verhalen brengen intentie en betekenis over Het is vaak zoeken naar vormen om een boodschap goed over te brengen. Verliefdheid bijvoorbeeld is goed te ervaren, maar zo lastig uit te drukken en over te brengen. Pogingen, zelfs de hele goede, leveren slechts een matige benadering op van de beleving. Goede verhalen hebben het in zich om “de juiste gevoelige snaar” te raken. Van oudsher biedt het verhaal mensen de mogelijkheid belevingen te delen. De intentie en betekenis komen op een natuurlijke en menselijke manier door, terwijl de toehoorder het kan relateren aan de eigen context en vooral de eigen beleving eraan kan koppelen. Er bestaan veel oude betekenisvolle verhalen en gelukkig ontstaan er elke dag nieuwe. Zomaar, uit gewone alledaagse situaties. En af en toe ontvang ik een verhaal zo mooi dat ik dat wel wil of moet delen met anderen. Dit verhaal van Adolfo Perez Esquivel uit Argentinië bracht dat bij mij teweeg. De wereld verbeteren Een bekwame onderzoeker zit aan zijn bureau geconcentreerd te werken aan een project om de wereld te verbeteren, als plots zijn dochtertje van vijf jaar binnenkomt. ‘Ik wil spelen’, zegt ze. Maar de man heeft nu echt geen tijd en antwoordt dat ze hem verder moet laten werken aan zijn project. Na wat aandringen, verandert het dochtertje van tactiek. ‘Laat mij dan helpen, zodat je vlugger klaar bent met de wereld te verbeteren’, zegt ze. De man is helemaal vertederd en zoekt een oplossing. In een tijdschrift vindt hij een wereldkaart, hij scheurt die aan stukken en geeft alles aan zijn dochtertje met de opdracht dat zij de wereld opnieuw ‘in orde moet brengen’. Hij hoopt zo de rest van de dag van haar af te zijn, aangezien hij weet dat zijn dochter nog te klein is en het ‘‘beeld van de wereldkaart’’ nog niet eens kent. Maar na een kwartiertje komt ze fier zijn bureau binnengelopen met de wereldkaart netjes aaneengeplakt. ‘Klaaaaaaar!’, roept ze uit. ‘Hoe heb je dát gedaan?’ vraagt de papa stomverbaasd. ‘Simpel’, zegt het meisje. ‘Toen jij het blad uit het tijdschrift scheurde, zag ik dat er op de achterkant een foto van een mens stond. Toen ik die wereld niet ineen kon puzzelen, heb ik dan maar alle stukken omgedraaid en eerst “de mens in orde gebracht.” Toen ik daarna het blad omdraaide, zag ik dat de wereld ook meteen in orde was gekomen.’ Het belang van betekenisvolle, alledaagse verhalen is groot Om je onderneming, je omgeving, de maatschappij beter te maken moet je in staat zijn eerst jezelf “in orde maken.” Daarmee werk je mee de wereld in orde te maken. Dat is wat dit prachtig verhaal mij leert. Hoe maak je van je puzzelstukjes jezelf heel? Mensen vinden verhalen prachtig en zijn van nature in staat om er betekenis aan te geven. Verhalen reiken iets aan, zonder iets op te leggen. Mensen geven er zelf hun eigen betekenis aan. Het past bij wat de Dalai Lama eens zei: “There is no meaning of life. We give meaning to life.” Ga je als leider de uitdagingen als verhalen verteller aan of kies je voor de bekende weg?” title=”IMG_2795[1]” width=”200″ height=”149″ class=”alignright size-full wp-image-3363″ /></a><br />
Ontwikkeling gaat gepaard met onzekerheden voor je onderneming, je medewerkers en jezelf. Ze worden meestal op “beproefde” wijze het hoofd geboden. Maar als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg.  De uitdaging van leiderschap is om juist nu te zoeken naar nieuwe wegen om de realisatiekracht in mensen te ontsluiten. </p>
<p>Om andere dingen te doen of dingen anders te doen dien je mensen aan te spreken op hand, hoofd en hart. Maar hoe raak je ze? Hoe breng je intenties en betekenis over? Hoe breng je onder woorden wat moeilijk onder woorden te brengen is?</p>
<h2>Verhalen brengen intentie en betekenis over</h2>
<p>Het is vaak zoeken naar vormen om een boodschap goed over te brengen. Verliefdheid bijvoorbeeld is goed te ervaren, maar zo lastig uit te drukken en over te brengen. Pogingen, zelfs de hele goede, leveren slechts een matige benadering op van de beleving.</p>
<p>Goede verhalen hebben het in zich om “de juiste gevoelige snaar” te raken. Van oudsher biedt het verhaal mensen de mogelijkheid belevingen te delen. De intentie en betekenis komen op een natuurlijke en menselijke manier door, terwijl de toehoorder het kan relateren aan de eigen context en vooral de eigen beleving eraan kan koppelen. </p>
<p>Er bestaan veel oude betekenisvolle verhalen en gelukkig ontstaan er elke dag nieuwe. Zomaar, uit gewone alledaagse situaties. En af en toe ontvang ik een verhaal zo mooi dat ik dat wel wil of moet delen met anderen. Dit verhaal van Adolfo Perez Esquivel uit Argentinië bracht dat bij mij teweeg.</p>
<h2>De wereld verbeteren</h2>
<p><a href=<em><strong>Breng over wat moeilijk in woorden te vatten is</strong></em> Ontwikkeling gaat gepaard met onzekerheden voor je onderneming, je medewerkers en jezelf. Ze worden meestal op “beproefde” wijze het hoofd geboden. Maar als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg.  De uitdaging van leiderschap is om juist nu te zoeken naar nieuwe wegen om de realisatiekracht in mensen te ontsluiten.   Om andere dingen te doen of dingen anders te doen dien je mensen aan te spreken op hand, hoofd en hart. Maar hoe raak je ze? Hoe breng je intenties en betekenis over? Hoe breng je onder woorden wat moeilijk onder woorden te brengen is?  <strong>Verhalen brengen intentie en betekenis over</strong> Het is vaak zoeken naar vormen om een boodschap goed over te brengen. Verliefdheid bijvoorbeeld is goed te ervaren, maar zo lastig uit te drukken en over te brengen. Pogingen, zelfs de hele goede, leveren slechts een matige benadering op van de beleving.  Goede verhalen hebben het in zich om “de juiste gevoelige snaar” te raken. Van oudsher biedt het verhaal mensen de mogelijkheid belevingen te delen. De intentie en betekenis komen op een natuurlijke en menselijke manier door, terwijl de toehoorder het kan relateren aan de eigen context en vooral de eigen beleving eraan kan koppelen.   Er bestaan veel oude betekenisvolle verhalen en gelukkig ontstaan er elke dag nieuwe. Zomaar, uit gewone alledaagse situaties. En af en toe ontvang ik een verhaal zo mooi dat ik dat wel wil of moet delen met anderen. Dit verhaal van Adolfo Perez Esquivel uit Argentinië bracht dat bij mij teweeg.  <em><strong>De wereld verbeteren</strong></em> <em>Een bekwame onderzoeker zit aan zijn bureau geconcentreerd te werken aan een project om de wereld te verbeteren, als plots zijn dochtertje van vijf jaar binnenkomt. ‘Ik wil spelen’, zegt ze. Maar de man heeft nu echt geen tijd en antwoordt dat ze hem verder moet laten werken aan zijn project. Na wat aandringen, verandert het dochtertje van tactiek. ‘Laat mij dan helpen, zodat je vlugger klaar bent met de wereld te verbeteren’, zegt ze. De man is helemaal vertederd en zoekt een oplossing. In een tijdschrift vindt hij een wereldkaart, hij scheurt die aan stukken en geeft alles aan zijn dochtertje met de opdracht dat zij de wereld opnieuw ‘in orde moet brengen’. Hij hoopt zo de rest van de dag van haar af te zijn, aangezien hij weet dat zijn dochter nog te klein is en het ‘‘beeld van de wereldkaart’’ nog niet eens kent. Maar na een kwartiertje komt ze fier zijn bureau binnengelopen met de wereldkaart netjes aaneengeplakt. ‘Klaaaaaaar!’, roept ze uit. ‘Hoe heb je dát gedaan?’ vraagt de papa stomverbaasd. ‘Simpel’, zegt het meisje. ‘Toen jij het blad uit het tijdschrift scheurde, zag ik dat er op de achterkant een foto van een mens stond. Toen ik die wereld niet ineen kon puzzelen, heb ik dan maar alle stukken omgedraaid en eerst “de mens in orde gebracht.” Toen ik daarna het blad omdraaide, zag ik dat de wereld ook meteen in orde was gekomen.’</em>  <em><strong>Het belang van betekenisvolle, alledaagse verhalen is groot</strong></em> Om je onderneming, je omgeving, de maatschappij beter te maken moet je in staat zijn eerst jezelf “in orde maken.” Daarmee werk je mee de wereld in orde te maken. Dat is wat dit prachtig verhaal mij leert.  Hoe maak je van je puzzelstukjes jezelf heel?  Mensen vinden verhalen prachtig en zijn van nature in staat om er betekenis aan te geven. Verhalen reiken iets aan, zonder iets op te leggen. Mensen geven er zelf hun eigen betekenis aan. Het past bij wat de Dalai Lama eens zei: “There is no meaning of life. We give meaning to life.” Ga je als leider de uitdagingen als verhalen verteller aan of kies je voor de bekende weg? Een bekwame onderzoeker zit aan zijn bureau geconcentreerd te werken aan een project om de wereld te verbeteren, als plots zijn dochtertje van vijf jaar binnenkomt.
‘Ik wil spelen’, zegt ze. Maar de man heeft nu echt geen tijd en antwoordt dat ze hem verder moet laten werken aan zijn project.
Na wat aandringen, verandert het dochtertje van tactiek. ‘Laat mij dan helpen, zodat je vlugger klaar bent met de wereld te verbeteren’, zegt ze.
De man is helemaal vertederd en zoekt een oplossing. In een tijdschrift vindt hij een wereldkaart, hij scheurt die aan stukken en geeft alles aan zijn dochtertje met de opdracht dat zij de wereld opnieuw ‘in orde moet brengen’. Hij hoopt zo de rest van de dag van haar af te zijn, aangezien hij weet dat zijn dochter nog te klein is en het ‘‘beeld van de wereldkaart’’ nog niet eens kent.
Maar na een kwartiertje komt ze fier zijn bureau binnengelopen met de wereldkaart netjes aaneengeplakt. ‘Klaaaaaaar!’, roept ze uit.
‘Hoe heb je dát gedaan?’ vraagt de papa stomverbaasd.
‘Simpel’, zegt het meisje. ‘Toen jij het blad uit het tijdschrift scheurde, zag ik dat er op de achterkant een foto van een mens stond. Toen ik die wereld niet ineen kon puzzelen, heb ik dan maar alle stukken omgedraaid en eerst “de mens in orde gebracht.” Toen ik daarna het blad omdraaide, zag ik dat de wereld ook meteen in orde was gekomen.’

Het belang van betekenisvolle, alledaagse verhalen is groot

Om je onderneming, je omgeving, de maatschappij beter te maken moet je in staat zijn eerst jezelf “in orde maken.” Daarmee werk je mee de wereld in orde te maken. Dat is wat dit prachtig verhaal mij leert. Hoe maak je van je puzzelstukjes jezelf heel?

Mensen vinden verhalen prachtig en zijn van nature in staat om er betekenis aan te geven. Verhalen reiken iets aan, zonder iets op te leggen. Mensen geven er zelf hun eigen betekenis aan. Het past bij wat de Dalai Lama eens zei: “There is no meaning of life. We give meaning to life.” Ga je als leider de uitdagingen als verhalen verteller aan of kies je voor de bekende weg?

Leave a Comment

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De Wagenmenner located at Amazonelaan 28 , Purmerend, the Netherlands . Reviewed by 92 customers rated: 4.8 / 5