Waardevolle inzichten over netwerken
Het belang van netwerken is groot! Een kwalitatief goed netwerk is voor een ondernemer belangrijker dan een kwalitatief goed product of dienst. Het levert:
• Klanten voor je goede producten
• Kansen en hulp om je onderneming te laten groeien
• Mogelijkheden om een bijdrage te leveren aan een betere wereld
Jezelf kennen is essentieel om effectief te netwerken. En netwerken bied je mogelijkheden om jezelf beter te leren kennen. Wat zijn je meest kenmerkende eigenschappen? Wat zijn 3 interessante feiten over je zelf? Wat is de eerste indruk die je maakt op anderen? Jezelf kennen is van belang in netwerken. Tegelijkertijd biedt netwerken je mogelijkheden voor feedback. Om jezelf beter te leren kennen.
In netwerken is de impact van je introductie groot. Mensen onthouden een 1e indruk. Wees verrassend genoeg, zodat mensen je onthouden. Geef ook duidelijk aan wie je bent, wat je doet en wat je voor ze kan betekenen. Maar stel ze ook vragen om ze te betrekken. Vragen stellen is belangrijker dan zelf praten.
Nodig mensen uit tot interactie, spelen en ontdekken bij netwerken. Stel de ervaring centraal en leer ervan. Hou het mooi, leuk, waarde- en respectvol. Maar zoek ook de discomfort, de challenge en de niet-gebaande-paden. Het levert vaak heel verrassende resultaten op.
De belangrijkste doelstelling van netwerken is om op positieve manier een uitwisbare indruk achter te laten. Doelen, in oplopende volgorde van belangrijkheid, zijn:
• Kennismaking, nieuwe kennissen en veel nieuwe business cards
• Mensen, die graag met in je in contact willen blijven en vragen om je business card
• Mensen, die jou nooit zullen vergeten omdat je onvoorwaardelijk gaf of mensen verbond
We vinden netwerken meestal niet vanzelfsprekend en makkelijk. We zijn er niet goed in. En we kiezen niet gericht.
• Voorbeelden van business netwerken: BNI, Red Peppers, Open Coffee, Next Move, …
• Voorbeelden van sociale netwerken: Rotary, Lions, Family, Sport vereniging, Politics, …
• Voorbeelden van Social Media: LinkedIn? Facebook? Twitter?
Maak een profiel van je doelgroep om te bepalen welke netwerken waardevol voor je zijn. Je vindt vaak verrassende openingen om ze te bereiken.
• Van belang is het goede netwerk te kiezen. Of er zelf één te starten!
• Het begint met wat en wie je wilt bereiken. Maak een zo duidelijk mogelijk profiel van je doelgroep.
• Bekijk daarna in welke netwerken deze mensen zich bewegen.
• Kijk naar je eigen netwerk en bepaal wat de kortste verbindingen zijn naar je doelgroep.
Effectief netwerken gebeurt is gebaat bij je authenticitiet, waarachtig gedrag en gerichtheid op duurzame relaties. We zien een verschuiving:
• Van netwerkvaardigheden naar daadwerkelijk gedrag en intenties
• Van kwantiteit (veel) naar kwaliteit (de juiste mensen)
• Van netwerkregels (Do’s and don’ts) naar authenticiteit (wat je bent)
De 3 Basiselementen van netwerken zijn verlangen, verbinding en vertrouwen.
• Verlangen (de oprechte interesse in de ander, zoals Mandela dat doet)
• Verbinding (zoeken naar verbindende elementen)
• Vertrouwen (vertrouwen in elkaar, maar vooral zelfvertrouwen)
De 4 Essenties van netwerken zijn verkenning, vermogen, verantwoordelijkheid en verschil.
• Verkenning (ruimte laten, ruimte nemen, ruimte geven)
• Vermogen (vaardigheden, schakelen tussen inhoud en relatie /betrekking)
• Verantwoordelijkheid (neem je eigen verantwoordelijkheid in netwerken)
• Verschil/Verrassing (toon durf-lef-moed, probeer het eens anders).
Een andere manier van kijken naar netwerken – als ont-moeten, serious fun en avontuur – levert veel op.
• Netwerken is ont-moeten (niets moet, alles mag).
• Netwerken is spelen – serious fun!
• Durf-lef-moed vergt zelfvertrouwen en zorgt voor zelfvertrouwen.
• Zelfvertrouwen is gebaseerd op zelfbewustzijn.
Je bent vaak zelf de beperking in netwerken. Durf het anders te doen. Als je wat anders wilt bereiken.
Niemand houd je tegen. Maar als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Leer over jezelf van anderen door te vragen om feedback. En help anderen door het te geven. Evaluatie en reflectie zijn van essentieel belang voor je ontwikkeling en groei.
Uitgangspunt bij netwerken is: geven loont! Geef zonder te onthouden en ontvang zonder te vergeten.
Zie ook: Zelfontplooiing en netwerken