De Wagenmenner Leaderschip Academy De Wagenmenner Leaderschip Academy
  • leiderschap
    • Jezelf Leiden
    • Samen Leiden
    • Team Leiden
  • Trainingen
    • Situationeel Leiderschap
    • Persoonlijk leiderschap
    • Coachend leidinggeven
  • Blog
  • Boeken & Publicaties
  • Ons verhaal
    • Onze missie
    • Wie is Reynold
    • CV Reynold
    • Metafoor De Wagenmenner
    • Onze klanten
    • Ons team
  • leiderschap
    • Jezelf Leiden
    • Samen Leiden
    • Team Leiden
  • Trainingen
    • Situationeel Leiderschap
    • Persoonlijk leiderschap
    • Coachend leidinggeven
  • Blog
  • Boeken & Publicaties
  • Ons verhaal
    • Onze missie
    • Wie is Reynold
    • CV Reynold
    • Metafoor De Wagenmenner
    • Onze klanten
    • Ons team
  • Home
  • Uncategorized
  • Waardevolle inzichten over netwerken

Uncategorized

04 Apr

Waardevolle inzichten over netwerken

  • By reynold
  • 0 comment

Het belang van netwerken is groot! Een kwalitatief goed netwerk is voor een ondernemer belangrijker dan een kwalitatief goed product of dienst. Het levert:
• Klanten voor je goede producten
• Kansen en hulp om je onderneming te laten groeien
• Mogelijkheden om een bijdrage te leveren aan een betere wereld

Waardevolle inzichten over netwerkenJezelf kennen is essentieel om effectief te netwerken. En netwerken bied je mogelijkheden om jezelf beter te leren kennen. Wat zijn je meest kenmerkende eigenschappen? Wat zijn 3 interessante feiten over je zelf? Wat is de eerste indruk die je maakt op anderen? Jezelf kennen is van belang in netwerken. Tegelijkertijd biedt netwerken je mogelijkheden voor feedback. Om jezelf beter te leren kennen.

In netwerken is de impact van je introductie groot. Mensen onthouden een 1e indruk. Wees verrassend genoeg, zodat mensen je onthouden. Geef ook duidelijk aan wie je bent, wat je doet en wat je voor ze kan betekenen. Maar stel ze ook vragen om ze te betrekken. Vragen stellen is belangrijker dan zelf praten.

Nodig mensen uit tot interactie, spelen en ontdekken bij netwerken. Stel de ervaring centraal en leer ervan. Hou het mooi, leuk, waarde- en respectvol. Maar zoek ook de discomfort, de challenge en de niet-gebaande-paden. Het levert vaak heel verrassende resultaten op.

De belangrijkste doelstelling van netwerken is om op positieve manier een uitwisbare indruk achter te laten. Doelen, in oplopende volgorde van belangrijkheid, zijn:
• Kennismaking, nieuwe kennissen en veel nieuwe business cards
• Mensen, die graag met in je in contact willen blijven en vragen om je business card
• Mensen, die jou nooit zullen vergeten omdat je onvoorwaardelijk gaf of mensen verbond

We vinden netwerken meestal niet vanzelfsprekend en makkelijk. We zijn er niet goed in. En we kiezen niet gericht.
• Voorbeelden van business netwerken: BNI, Red Peppers, Open Coffee, Next Move, …
• Voorbeelden van sociale netwerken: Rotary, Lions, Family, Sport vereniging, Politics, …
• Voorbeelden van Social Media: LinkedIn? Facebook? Twitter?

Maak een profiel van je doelgroep om te bepalen welke netwerken waardevol voor je zijn. Je vindt vaak verrassende openingen om ze te bereiken.
• Van belang is het goede netwerk te kiezen. Of er zelf één te starten!
• Het begint met wat en wie je wilt bereiken. Maak een zo duidelijk mogelijk profiel van je doelgroep.
• Bekijk daarna in welke netwerken deze mensen zich bewegen.
• Kijk naar je eigen netwerk en bepaal wat de kortste verbindingen zijn naar je doelgroep.

Effectief netwerken gebeurt is gebaat bij je authenticitiet, waarachtig gedrag en gerichtheid op duurzame relaties. We zien een verschuiving:
• Van netwerkvaardigheden naar daadwerkelijk gedrag en intenties
• Van kwantiteit (veel) naar kwaliteit (de juiste mensen)
• Van netwerkregels (Do’s and don’ts) naar authenticiteit (wat je bent)

De 3 Basiselementen van netwerken zijn verlangen, verbinding en vertrouwen.
• Verlangen (de oprechte interesse in de ander, zoals Mandela dat doet)
• Verbinding (zoeken naar verbindende elementen)
• Vertrouwen (vertrouwen in elkaar, maar vooral zelfvertrouwen)

De 4 Essenties van netwerken zijn verkenning, vermogen, verantwoordelijkheid en verschil.
• Verkenning (ruimte laten, ruimte nemen, ruimte geven)
• Vermogen (vaardigheden, schakelen tussen inhoud en relatie /betrekking)
• Verantwoordelijkheid (neem je eigen verantwoordelijkheid in netwerken)
• Verschil/Verrassing (toon durf-lef-moed, probeer het eens anders).

Een andere manier van kijken naar netwerken – als ont-moeten, serious fun en avontuur – levert veel op.
• Netwerken is ont-moeten (niets moet, alles mag).
• Netwerken is spelen – serious fun!
• Durf-lef-moed vergt zelfvertrouwen en zorgt voor zelfvertrouwen.
• Zelfvertrouwen is gebaseerd op zelfbewustzijn.

Je bent vaak zelf de beperking in netwerken. Durf het anders te doen. Als je wat anders wilt bereiken.
Niemand houd je tegen. Maar als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Leer over jezelf van anderen door te vragen om feedback. En help anderen door het te geven. Evaluatie en reflectie zijn van essentieel belang voor je ontwikkeling en groei.

Uitgangspunt bij netwerken is: geven loont! Geef zonder te onthouden en ontvang zonder te vergeten.

Zie ook: Zelfontplooiing en netwerken

Tags:NetwerkenVerantwoordelijkheidVerbindingVerkenningVerlangenVermogenVerschilVertrouwen
  • Share:
reynold

Leave A Reply Reactie annuleren

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Contact opnemen

Waar komt de gedachte vandaan dat je alles zelf moet kunnen? Ik heb veel gehad aan die simpele coaching vraag van Reynold. Het is me een eer om dat verhaal met je te delen. Vraag het me maar.

Gabby van Meer,
Compris, Asset management professional

Het MT heeft een doorbraak gemaakt naar meer leidend, creatief en klantgericht gedrag. Gevolg is een direct zichtbare hogere toegevoegde waarde in de onderneming. Onze samenwerking is aanzienlijk verbeterd door groter inzicht in onderlinge interactie en de rol van kwetsbaarheid, respect en openheid.

Martijn Groenewegen,
Lid MT IS Stater

Reynold laat door zijn warme energie, kracht en persoonlijkheid een groep mensen tot een verbonden team komen. Ik kwam sneller dan gedacht tot mooi, menselijk contact. Je voelt dat je zo met een team kan doorbreken naar een hoger level van functioneren. Van harte aanbevolen!

Peter Nijpjes,
Visual Strategy, Soest

Ik heb genoten van de reis met De Wagenmenner en heb mijn koers bevestigd. Ik ben dankbaar voor de inzichten m.b.t. de constante dialoog tussen verstand en hart. Ik ga meer ruimte geven aan mijn Zelf, wat het ook moge zijn wat mij ingegeven wordt. Ik ben nu in staat mijn eigen wagenmenner te zijn.

Petrouchka den Dunnen,
Clusterleider RWS

Boeiende, leerzame, mooie en uiterst persoonlijke gesprekken met De Wagenmenner. Ik ben nu veel bewuster van mijn (inter-)acties en de effecten daarvan. Met groter vertrouwen in het volgen van mijn intuïtie. Ik ben in staat de volledige verantwoordelijkheid te nemen voor mijn keuzen, inclusief de consequenties daarvan.”

Mark Paardekooper,
Manager

We zijn als team stevig gegroeid in leiderschap. Als “egeltjes met elkaar om gaan” is omgebogen in constructiever gedrag. Daardoor nemen we meer eigen verantwoordelijkheid, realiseren effectiever onze doelstellingen, maken beter gebruik van elkaars kracht en houden elkaar scherper op bijdrage en ontwikkeling.

Gabby van Meer,
Manager ProRail

Reynold laat door zijn warme energie, kracht en persoonlijkheid een groep mensen tot een verbonden team komen. Ik kwam sneller dan gedacht tot mooi, menselijk contact. Je voelt dat je zo met een team kan doorbreken naar een hoger level van functioneren. Van harte aanbevolen!

Robert Hulsman,
Directeur Conex

Get in touch

0299-472965

info@dewagenmenner.nl

Amazonelaan 28
1448 TN, Purmerend

Useful Links

  • Leiderschap
  • Blog
  • Boeken & Publicaties
  • Contactformulier

Social Links

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Get in Contact

Stuur ons uw vragen. We antwoorden zo spoedig mogelijk!

CONTACT

Copyright 2020 Coaching WordPress Theme

Bedankt voor het downloaden

Klik hier om je gratis e-book pdf te ontvangen.

Je bent bijna zover!

Start je doorbraak!
Laat je voornaam en e-mail achter en download de gratis e-book.